torsdag 22 mars 2012

Vilhelmina museum!


I tisdags var jag och Ida på Vilhelmina museum dom hade öppet hus så det var gratis inträde.
Jag tror nog helt ärligt att det var fösta gången jag var dit men det var intressant kan faktiskt säga att jag missat en stor del av Vilhelmina historia men kan ju till mitt försvar säga att jag aldrig varit intresserad av Vilhelmina så...

Visste tex inte att Kyrkstaden i Vilhelmina brunnit men nu vet jag det.... nåja det var mycket att titta på var inte mycket samiska samlingar men dom hade en gierhkeme en samisk barn vagga tänk en sån som rumpnissarna har i Ronja rövardotter men dom kallade den för komse vilket jag aldrig hört förut vad är det dialekt eller svenska, norska???
Dom hade en stor miniatyr modell av hur Vilhelmina kyrkstad såg ut innan branden den gillade Ida bäst.

Jag och Ida inne i en vinter kåta.

Ida i vinter kåtan.


Skulle föreställa en eld tror jag..

Vinter kåtan utifrån.

Ida hälsade på en gubbe som verkade lite dyster..

vet inte om man ser att läsa...
så såg sängarna ut förr.

Ida klappade hästen.
Efteråt läste vi att man inte får röra dom ooops....

Trött man i timmerhuggar kojan

Vi träffade på Anna Gustava hon tog en paus  när vi kom.


Modell av Vilhelmina kyrkstad innan branden.
Hade//Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar